Doorheen België met de trein

Van vrijdag 27 tot en met zondag 29 september 2013.

07 september 2013

Reizen is meer dan alleen maar weg zijn van thuis. Reizen is ontdekken, avontuur, grenzen verleggen. Bij reizen denken we al snel aan het buitenland, hoe verder, hoe beter. Maar deze keer heb ik gekozen voor een reis in eigen land. Een reis doorheen de 10 provincies met telkens een stop in de hoofdstad ervan. En om de uitdaging compleet te maken, verplaats ik me enkel met de trein. Een reis langs de tien treinstations van de tien hoofdsteden van de tien provincies.
Antwerpen, Gent, Brugge, Mons (dag1), Namur, Wavre, Arlon (dag 2), Liège, Hasselt en Leuven (dag 3) … totaal een duizend kilometer sporen.
Treinstations geven me een gevoel van vrijheid, de vrijheid om je in alle richtingen te verplaatsen. Elk station heeft ook zijn verhaal, z’n geschiedenis, z’n eigenheid. Bij elke overstap heb ik minstens een uur om de sfeer van het station op te snuiven, om één te worden met de omgeving.
Overnachting in Mons en Arlon met, als de trein ons niet in de steek laat, voldoende tijd om cultureel en culinair nog iets mee te pikken.

13 september 2013

De route wordt vastgelegd. Trein van en naar met mogelijke vertrek en aankomst-uren en sporen zijn allen vastgelegd. Alternatieve routes in geval van problemen met een verbinding ook maar opgelijst. Zaterdag wordt krap qua tijd, zondag een dag met veel trein kilometers, maar best haalbaar.

18 september 2013

Hoogtijd om de slaapplaats te reserveren. Voor stadsbezoeken neem ik meestal een hotel in het centrum. Voor Mons geen probleem, voor Arlon heb ik enkel iets (deftig) gevonden op 40 minuten wandelafstand van het centrum.

21 september 2013

Nog snel wat toeristische informatie opzoeken. Omdat ik per trein ben en de beschikbare tijd beperkt is, blijft het bij bezienswaardigheden in het centrum. Ook hier heeft Mons weer een ruime keuze. Voor ’s avonds heb ik al zeker een cinema bezoek gepland. Men speelt er een mooie film van Franse origine. In Arlon is er minder keuze. Het oude stadsgedeelte en dan, afhankelijk van het weer, een natuurwandeling buiten het centrum. Blijkbaar kan je daar vanop een punt Luxemburg, Frankrijk en Duitsland zien.

26 september 2013

Vandaag nog snel een 10-rittenkaart gaan halen voor de trein. Rugzak pakken en alle toestellen opladen. Heb ook sinds kort een WandelGps met GeoTracking. Voor Arlon heb ik enkele wandelroutes opgeladen.
Morgen vroeg uit de veren.

27 september 2013

Korte nacht geweest, van 1u00 tot 5u45 geslapen. Neem me altijd voor tijdig te gaan slapen voor een reis, maar nooit lukt me dat. ’s Morgens nog snel de laatste spullen in m’n rugzak. Had m’n trekkersrugzak genomen maar bleek toch aan de krappe kant te zijn, dan maar overgeladen in m’n standaard city-trip rugzak.
Om 7u10 te voet vertrokken naar station van Mortsel om van daaruit te treinen naar het vertrekstation Antwerpen-Centraal. Uitgebreid bezoek hiervan is gepland voor zondagavond.

Foto’s station van Mortsel

Trein stipt op tijd in Mortsel. Reed langs Antwerpen-Berchem en zo naar Antwerpen-Centraal. Daar overgestapt op trein naar Gent-Sint-Pieters. Was prachtig weer, had sjaal aangedaan maar was al snel te warm.

Gent-Sint-Pieters

Hier zijn grote renovatie en uitbreidingswerken bezig, zowel aan het station, de perrons als de voorzieningen daarrond. Ruime ondergrondse parking. Ook voor voetgangers de nodige toegangswegen ondergronds voorzien zodat niet altijd de hoofdstraat moet gekruist worden. Rechts van het station busterminal; achter het station gigantische fietsparking. Achter het laatste perron, met de rug naar het station,is men een gigantische glazen wand aan het optrekken, meer dan 100 meter lang, een 8 meter hoog. Modern concept, meerdere kleuren. Einde der werken is voorzien tegen 2022.

Foto’s station Gent-Sint-Pieters

Een korte tussenstop. Even een wandeling gemaakt in en rond het station. Zeer veel jongeren (studenten) lopen hier binnen en buiten.

Brugge

Modern station en perron. Perrons volledig bovengronds, deels overdekt met constructie van staal en glas. Elk perron heeft een lift. Het stationsgebouw is een klassiek NMBS gebouw. Groot wandelplein vooraan met een straat van fonteinen.

Foto’s station van Brugge

Ditmaal een stoptrein. Na tweede station even halt gehouden om IC trein voor te laten. We werden correct geïnformeerd over wat er gebeurde. Trein kwam alsnog tijdig aan in Brugge. Minder jong volk hier, wel meer toeristen.

Mons

Hier was niets meer te bespeuren van een station. Gigantische bouwput en werf over een lengte van meer dan 200 meter. Overal kranen en vrachtwagens. Voor alles waren tijdelijke oplossingen voorzien: station opgetrokken in werfcontainers en vluchtig geplaatste wandelbruggen over de perrons. Volgens de informatie die ik gevonden heb op het internet lijkt het meer iets te worden zoals het nieuwe station in Luik, maar dan nog elk perron zijn eigen afzonderlijke overkapping. Verwachte einddatum van de werken: 2015.

Foto’s station van Mons

Van Brugge naar Mons spoor je vlot via Lille. Maar omdat ik enkel een ticket had om in België te reizen, moest in toch enkele overstappen doen: Brugge – Kortrijk, Kortrijk – Moeskroen, Moeskroen – Doornik, Doornik – Mons. In Doornik veel mist, iets verder opnieuw zon.
Van het station rustig naar het Hotel gewandeld. Was nog iets te vroeg, kamer was nog niet beschikbaar. Hotel was in het centrum, dus eerst even op verkenning gegaan. Rond 15u00 ingecheckt, wat opgefrist en daarna de stad ingetrokken. Het was toen het feest van de federatie ‘Bruxelles-Wallonie’, met allerlei activiteiten en ’s avonds podium met live muziek.
’s Morgens lekker uitgebreid ontbijt in het hotel en na het uitchecken, op weg naar de volgende bestemming.

28 september 2013

Namur

Het station aan de buitenkant oogt vrij standaard. De binnenkant werd in een modern kleedje gestoken gebruik makend van eigentijdse materialen en alle voorzieningen.

Foto’s station van Namur

Korte tussenstop. Van reizen krijg je ook dorst. Regelmatig drankvoorraad aanvullen.

Wavre

Klein station met beperkt aantal sporen en verbindingen.

Foto’s station van Wavre

Waarschijnlijk het kleinste station in de kleinste stad dat ik in deze drie dagen aandoe. Had hier wat meer tijd om op verkenning te gaan, maar net buiten zag ik een ‘frietkot’ waarbij de geur van versgebakken friet me overviel. Heb me dan niet langer gekweld en me overgegeven aan onze nationale trots.

Arlon

Voor een toch belangrijke stad, een station met beperkte mogelijkheden. Cafetaria stond leeg, om iets te nuttigen moest je naar het centrum.

Foto’s station van Arlon

Lange reis maar ook hier weer kwam de trein stipt op tijd aan. Het station lag ietwat uit het centrum. Het centrum op zich is niet echt groot, enkele pleinen en straten en je hebt alles gezien. Van daar verder naar het hotel gewandeld, een kleine 2 kilometer verder. Halverwege kreeg ik gezelschap van een hond en deze is meegelopen tot aan het hotel. Meestal neem ik een hotel in het centrum maar daar was zeer weinig keuze en de beoordelingen waren niet positief. Na een halfuur wandelen naderde ik het hotel. Prachtige ligging, midden in de natuur, geen huizen in de omtrek te bekennen. Zowel binnen als buiten pure klasse!
Omdat er niets in de buurt was had ik daar een tafel gereserveerd voor het avondeten. Het hotel lag op de weg naar Luxemburg, een klein uurtje wandelen van daar. Na al dat ’trein zitten’ kon ik wel wat beweging gebruiken. Wandeling heen en terug, tot net over de grens. Terug in het hotel opgefrist, nog wat in de tuin gezeten en tegen 20u aan tafel gegaan.
Iets langer kunnen slapen de zondag, ontbijt was pas vanaf 8u. Was zeer uitgebreid met veel verse producten (kaas, aardbeien, fruitsap, …). Daarna een stevige wandeling terug naar het station (3 km).

29 september 2013

Liège

Dit station had ik al in juli van dit jaar bezocht tijdens een tweedaagse city-trip naar Luik. Volledig nieuw station sinds 2009, opgetrokken uit voornamelijk beton, staal en glas. Zeer modern, ruim en licht. Ligt iets buiten het centrum van de stad.

Foto’s station Luik-Guillemins

In Arlon met bijna lege trein vertrekken en tegen dat we in Ciney waren, zat de trein zo goed als vol. De overstap in Namen was zeer nipt. Gelopen naar het volgende perron en nog net op tijd de overstap naar Luik gehaald. Aan het station van Luik was men nu het grote plein vooraan aan het afwerken. Ik vermoed dat dit een stopplaats wordt voor bussen.

Leuven

Ook hier zijn volop renovatiewerken bezig. In Het stationsgebouw zelf is men nog met de binnenafwerking bezig. Faciliteiten zijn momenteel ondergebracht in werfcontainers.
Rond het station zeer veel nieuwbouw, zowel huisvesting als kantoren.

Foto’s station van Leuven

In Leuven had ik 2u30 de tijd om op verkenning te gaan. De stad ingetrokken en de Sint-Pieters kerk bezocht. Immens bouwwerk met veel waardevolle kunstwerken. Wat me opviel was dat het zeer rustig was in Leuven. Op enkele groepjes na die gegidst werden en enkele terrasjesmensen, viel er weinig volk te bespeuren.
Moet hier zeker eens terugkomen voor meerdere dagen, en dan zeker de donderdag erbij (studenten) nemen.

Hasselt

Een redelijk recent station (1962), in vergelijking met vele andere andere station, maar de tijd is hier wel blijven stilstaan. Weinig of geen vernieuwingen.

Foto’s station van Hasselt

Antwerpen

Het is niet omdat ik een geboren Antwerpenaar ben dat het station van Antwerpen bovenaan m’n lijst staat van meest opmerkelijk treinstations. Neen, het is gewoon zo. Zowel qua architectuur, aantal sporen en verbindingen, voorzieningen, sfeer en inpassing in de stad, overtreft dit ruim de andere stations die ik de afgelopen dagen bezocht. Het is enkel spijtig dat de juwelierswinkels die daar werden ondergebracht geen succes kennen.

Foto’s Centraal Station van Antwerpen

En hier eindigt de uitdaging. Het was een leuk idee en ik heb toch enkele steden bezocht waar ik nog niet was geweest. Nieuwe plannen kunnen gemaakt worden voor een volgende uitdaging.

Algemeen overzicht

Station Aankomst Vertrek Tijd op trein Tijd vrij Km met trein Km gewandeld
Mortsel 7:41 2
Antwerpen-Centraal 7:51 7:59 0:10 0:08 5 1
Gent-Sint-Pieters 8:55 9:41 0:56 0:46 60 1
Brugge 10:23 11:07 0:42 0:44 45 1
Mons 13:24 9:08 2:17 19:44 125 5
Namur 10:21 10:51 1:13 0:30 75 1
Wavre 11:32 12:59 0:41 1:27 45 2
Arlon 15:17 9:43 2:18 18:24 180 14
Luik 12:11 13:00 2:28 0:49 200 1
Leuven 13:33 16:05 0:33 2:32 75 4
Hasselt 16:59 17:10 0:54 0:11 60 1
Antwerpen-Centraal 18:17 19:57 1:07 1:40 80 1
Mortsel 2
Totaal 13u 19m 1d 23u 41m 950 km 36 km